Przedmiotowy system oceniania
informatyka
Umiejętności:
Ocenianie z przedmiotu zajęcia komputerowe będą:
Ocenianiu podlegają |
Kiedy |
Częstotliwość |
sprawdziany, testy całogodzinne |
Po następujących częściach materiału: - budowa komputera - grafika komputerowa - tworzenie dokumentów tekstowych - korzystanie z sieci komputerowej i Internetu - wykonywanie obliczeń - multimedia |
maksymalnie 4 razy w roku |
sprawdziany z ostatnich zajęć (tzw. pięciominutówki) |
Po następujących częściach materiału: - budowa komputera - tworzenie dokumentów tekstowych - korzystanie z sieci komputerowej i Internetu - wykonywanie obliczeń - multimedia |
maksymalnie 4 razy w roku |
odpowiedzi ustne |
W trakcie omawiania następujących części materiału: - budowa komputera - grafika komputerowa - tworzenie dokumentów tekstowych - korzystanie z sieci komputerowej i Internetu - wykonywanie obliczeń - multimedia |
maksymalnie 4 razy w roku |
prace domowe |
W trakcie omawiania: - budowy komputera - grafiki komputerowa - tworzenia dokumentów tekstowych - korzystania z sieci komputerowej i Internetu - wykonywania obliczeń - multimediów |
maksymalnie 4 razy w roku |
aktywność na zajęciach/przygotowanie do zajęć |
|
maksymalnie 4 razy w roku |
szczególne osiągnięcia (konkursy) |
|
1 raz w roku |
zeszyt przedmiotowy |
|
maksymalnie 4 razy w roku |
prace dodatkowe |
|
dla chętnych 1 raz w roku |
Kryteria oceniania:
1. prace pisemne:
2. odpowiedzi ustne
3. praca domowa
4. prowadzenie zeszytu
5. aktywność na zajęciach
6. szczególne osiągnięcia
7. prace dodatkowe
Wiedza i umiejętności na poszczególne oceny szkolne przy ocenianiu bieżącym:
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
Wymagania w zakresie posługiwania się komputerem i jego podstawowymi urządzeniami. |
||||
Pokazać i nazwać części składowe komputera Znać podstawowe klawisze klawiatury. Korzystać z myszy. Włączyć i wyłączyć komputer. |
Przygotować komputer do pracy Posługiwać się klawiaturą. Otwierać zamykać katalog, uruchomić program korzystając z klawiatury i myszy. Uruchomić i obsłużyć grę komputerową korzystając z klawiatury i myszy. |
Przedstawić w najprostszy sposób połączenie części składowych komputera. Uruchomić grę z dowolnego napędu. Uruchomić grę korzystając z poleceń systemu operacyjnego. |
Omówić przeznaczenie rzadziej stosowanych urządzeń WE/WY (np. skaner, ploter). Stosować wzorzec do wyszukiwania plików. Umiejętnie obsługiwać gry z wykorzystaniem systemu pomocy. |
Opisuje historię komputera i urządzeń zewnętrznych. Umieć obsługiwać urządzenia peryferyjne komputera. Przygotować materiały wykorzystywane na zajęciach. |
Praktyczne zastosowania komputera |
||||
• wykonuje proste obliczenia na kalkulatorze;
|
• samodzielnie tworzy rysunki przy użyciu edytora grafiki; |
• tworzy rysunki na zadany temat przy użyciu edytora grafiki;
• powiela i przekształca elementy graficzne za pomocą dostępnych poleceń; |
• biegle korzysta z narzędzi i opcji edytora tekstu i grafiki wykorzystując je do swojej pracy; |
|
Wymagania w zakresie tworzenia własnych tekstów, rysunków, muzyki i prezentacji. |
||||
Zredagować prosty tekst. Wykonywać proste rysunki. Nanosić poprawki na rysunku. Odtworzyć utwór muzyczny. Zachować tekst i rysunek. Otworzyć i zapisać prezentację. |
Zredagować prosty tekst z wykorzystaniem różnych czcionek i ich kroju. Poprawiać błędnie napisane teksty przez rozsuwanie i nadpisywanie. Wykonywać proste rysunki wykorzystując dostępne narzędzia i kolory. Nanosić poprawki na rysunku . Prezentować bryły w perspektywie i rzutach prostokątnych Odtworzyć istniejący utwór muzyczny w danym edytorze. Zachować tekst, rysunek, utwór muzyczny. Wstawić tekst do prezentacji. |
Stworzyć wzorzec dokumentu. Kopiować fragment tekstu. Wykonywać operacje na fragmentach rysunku. Rysować proste bryły i prezentować je w rzutach prostokątnych i perspektywie. Drukować tekst, rysunek. Wstawiać i formatować tekst w prezentacji skopiowany z innych źródeł (internet). |
Łączyć grafikę z tekstem. Racjonalnie wykorzystywać poznane narzędzia w edytorze graficznym. Wykazać zalety projektowania komputerowego.
Wstawiać i formatować obraz w prezentacji. |
Tworzyć dokument z wykorzystaniem danych znajdujących się w innych programach. Formatować dowolny dokument |
Wymagania w zakresie wykonywania obliczeń matematycznych. |
||||
Wyróżniać podstawowe elementy kalkulatora Wprowadzać dane kalkulatora |
Wyróżniać elementy kalkulatora. Wprowadzać dane kalkulatora |
Tworzyć proste działania. Usuwać wprowadzone dane. |
Tworzyć skomplikowane działania z użyciem nawiasów, rozdzielności mnożenia, kolejności wykonywania działań |
Wykorzystanie kalkulatora do rozwiązywania zadań na procenty i innych złożonych zadań. |
Wymagania w zakresie gromadzenia i wyszukiwania informacji. |
||||
Odczytać informacje z Internetu. |
Odszukać i odczytać informację Internetu. |
Wyszukiwać dane w Internecie na podstawie wyrazów i fraz Wydrukować wyszukaną informację. |
Wyszukiwać dane w Internecie stosując różnego rodzaju kryteria (pomijanie niektórych wyrazów, fraz, występowania wyrazów, fraz) Wydrukować wyniki do pliku. |
Tworzenie raportów. |
Wymagania w zakresie bezpieczeństwa korzystania z komputera i internetu |
||||
Stosuje loginy i hasła w różnych programach i aplikacjach |
Potrafi zdefiniować ustawić hasło. |
Wie jak zabezpieczyć dostęp do danych. |
Potrafi szyfrować dane. |
|
Wymagania w zakresie algorytmiki i programowania |
||||
Wie co to jest algorytm. Potrafi uruchomić oprogramowanie do nauki programowania.
|
Potrafi przedstawić przykłady algorytmów. Rozpoznaje polecenia wykorzystywane w oprogramowaniu. |
Potrafi napisać prosty kod. |
Potrafi zaprogramować ruch postaci wykorzystując klawisze.
|
Samodzielnie potrafi zaprogramować ruch z wykorzystaniem klawiszy i myszy. Potrafi porównać różne programy do programowania. |
Pozostałe wytyczne:
Ocenianie uczniów z trudnościami w nauce:
Opisuje historię komputera i urządzeń zewnętrznych.