Praktyczny przewodnik logopedyczny, czyli co trzeba wiedzieć o diagnozie i terapii logopedycznej.

1. Kto to jest Logopeda? 

logopeda jest specjalistą, który może:

 

- Nauczyć twoje dziecko prawidłowo wymawiać wszystkie głoski języka polskiego.
- Nauczyć je prawidłowo połykać.
- Nauczyć je prawidłowo i wydajnie oddychać.
- Pomóc mu "pozbyć się jąkania".
- Nauczyć je jak dbać o swój głos.
- Pomóc mu w nauce czytania i pisania, jeśli zajdzie taka potrzeba.
- Nauczyć je różnicować głoski do siebie podobne.
- Prowadzić zajęcia z zakresu profilaktyki i terapii dysleksji słuchowej, wzrokowej i mieszanej.

2. Jaką pomoc można uzyskać w poradni logopedycznej?

- Rzetelną diagnozę całościową

- Zajęcia grupowe usprawniające:

• wymowę, poprawną dykcję

• koncentrację uwagi

•grafomotorykę (sprawność ręki)

• zapamiętywanie

• integrację percepcyjno-motoryczną

3. Od czego zależy czas trwania leczenia logopedycznego?

  • Od rodzaju zaburzenia
  • Od rozległości deficytów
  • Od wieku dziecka, w którym zgłoszono je na terapię
  • Od współpracy terapeuty z rodzicami
  • Od systematyczności w ćwiczeniach z dzieckiem

4. Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej?

  • Od rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy
  • Od sprawności umysłowej dziecka
  • Od sprawności aparatu artykulacyjnego
  • Od prawidłowej kompleksowej diagnozy
  • Od systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu            
  • Od  wczesnego rozpoczęcia terapii
  • Od aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii
  • Od porozumienia terapeuty z rodzicem    
  • Od kompetencji logopedy

5. Czego możesz się spodziewać podczas wizyty u logopedy?

  • Sprawdzenia budowy aparatu artykulacyjnego (zgryz, język, podniebienie)
  • Badania sposobu połykania
  • Pytań dotyczących: rozwoju mowy dziecka, rozwoju psychomotorycznego, przebiegu ciąży i porodu           
  • Zbadania sposobu realizacji wszystkich głosek języka polskiego
  • Zbadania słownictwa dziecka, sposobu jego wypowiadania się
  • Badania pomięci słuchowej dziecka
  • Badania analizy i syntezy słuchowej, pisania i czytania u dzieci siedmioletnich i starszych
  • Sprawdzenia sposobu oddychania, tempa mówienia, rodzaju fonacji       

6. Co możesz zrobić dla swojego nienarodzonego jeszcze dziecka?

  • Przed zajściem w ciążę zaszczep się przeciwko groźnym dla płodu chorobom zakaźnym (różyczka, grypa, taksoplazmoza)
  • Dbać o prawidłowy przebieg ciąży (nie palić papierosów nie pić alkoholu, nie stosować innych używek)
  • Unikaj stresów
  • Odwiedzaj systematycznie lekarza ginekologa
  • Wykonuj wszystkie niezbędne badania prenatalne (kontroluj swoje ciśnienie i poziom cukru)
  • Uprawiaj dozwolone sporty
  • Odżywiaj się prawidłowo
  • Jak najczęściej mów do dziecka, głaszcz je, okazuj mu dużo czułości, słuchaj z nim muzyki i śmiej się do niego (po prostu stymuluj jego rozwój jeszcze w łonie)                       

7. Co możesz zrobić dla dziecka, które jest już na świecie?

  • Uważnie obserwuj jego rozwój
  • Stosuj się do poleceń lekarzy
  • Nie lekceważ żadnych symptomów chorobowych
  • Dużo czytaj i rozmawiaj ze specjalistami na temat rozwoju dziecka, głównie z psychologiem i logopedą  
  • Zapewnij mu warunki do prawidłowego rozwoju, wzrostu, nauki 
  • W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości udaj się natychmiast do specjalisty

8. Przyczyny problemów z wymową

  • Zbyt długie karmienie butelką
  • Zbyt długie ssanie smoczka
  • Ssanie kciuka
  • Dłużej utrzymujący się katar
  • Przerośnięty trzeci migdał
  • Problemy z przerośniętymi migdałkami podniebiennymi
  • Infantylny sposób połykania
  • Wada zgryzu
  • Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub wędzidełka wargowe
  • Wczesna próchnica zębów mlecznych
  • Rozszczep podniebienia lub /i warg
  • Nieprawidłowe oddychanie
  • Niedosłuch
  • Dostarczanie nieprawidłowych wzorców wymowy (mówienie zdziecinniałe do dziecka) 

9. Etapy korekcji wad wymowy.

  • Ćwiczenia przygotowawcze w formie zabawy
  • Wywołanie prawidłowej głoski
  • Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski w logotomach i grupach spółgłoskowych
  • Utrwalenie wymowy danej głoski w wyrazach (w nagłosie, w śródgłosie, wygłosie)
  • Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski w zestawach wyrazowych, wyrażeniach dwuwyrazowych
  • Prawidłowa wymowa danej głoski w zdaniach (krótszych potem dłuższych)
  • Prawidłowa wymowa głoski w wierszykach, krótkich tekstach czytanych i mówionych z pamięci w gabinecie logopedycznym
  • Prawidłowa wymowa danej głoski w każdej sytuacji życia codziennego

10. Kto wspomaga logopedę w jego pracy?

  • Psycholog- określa poziom rozwoju wszystkich funkcji poznawczych i rozległości ewentualnych deficytów
  • Ortodonta- zbada budowę zgryzu i ustali program ewentualnego leczenia (aparat ortodontyczny, ćwiczenia, zabiegi)
  • Laryngolog- zbada budowę jamy ustnej, nosowej, pomoże usunąć przyczyny problemów z oddychaniem (trzeci migdał, skrzywiona przegroda, katar, polipy), podetnie skrócone wędzidełko, zbada słuch
  • Foniatra- zdiagnozuje ewentualne problemy z głosem i ustali rodzaj leczenia
  • Pedagog- bada poziom umiejętności szkolnych dziecka oraz podejmie pracę w celu wyrównania deficytów
  • Pediatra- służy rodzicowi pomocą, w dotarciu do wszystkich w/w specjalistów                     

11. Nie musisz się martwić, jeśli Twoje dziecko:

»  Gaworzy w wieku około 6 miesięcy

»  Siedzi samodzielnie bez podparcia około 7 miesiąca  życia

» Wymawia pierwsze słowa około 1 roku życia

» Około dziewiątego miesiąca życia zaczyna raczkować

» Chodzi samodzielnie około 12 miesiąca życia

» Próbuje posługiwać się zdaniami prostymi ok. 2 r. ż.

» Potrafi posługiwać się zdaniami złożonymi w wieku 3 lat

» Tworzy kilkuzdaniową wypowiedź w wieku ok. 3,5- 4 roku życia

» Zamiast głoski „r” do 5 roku życia wymawia „l”

» Zamiast głosek sz, ż, cz, dż do 5 roku życia wymawia s, z, c, dz

» W wieku 6 lat wymawia prawidłowo wszystkie głoski języka polskiego

Oprac. Małgorzata Langa

 

Źródła:

- Portale internetowe: logopedia.pl oraz poradnik-logopedyczny.pl
-  J. Cieszyńska, M. Korendo : „Wczesna interwencja terapeutyczna”,  Kraków 2008.
- Anna Tońska – Mrowiec „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne
- Antos D, Demel G, Styczek I, Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1978
- Chmielewska E, Zabawy logopedyczne i nie tylko - poradnik dla nauczycieli i rodziców

<!--[if gte mso 10]>

Joomla Templates by Joomla-Monster.com